Welke benzine moet ik tanken?
Probeer altijd E5 (Euro 98) te tanken.
De E10 (Euro 95) bevat een hoog percentage Bio-Ethanol oftewel Alcohol. Alcohol is erg agressief en tast zowel leidingen als andere belangrijke componenten aan. Een veel voorkomend probleem is roetvorming in de cilinderkop. Dit kan leiden tot compressieverlies en dan kun je startproblemen ervaren.
Zo nu en dan een keertje E10 tanken kan geen kwaad maar probeer dit zo min mogelijk te doen.
Wanneer moet ik mijn olie en bandenspannings checken?
Het is heel belangrijk om regelmatig je olie en de bandenspanning te controleren. Controleer elke 500 km of elke maand de olie en de bandenspanning. Als je zonder olie rijdt, is er kans op motorschade en vervalt de garantie. Vul NIET zelf olie bij!
Rijden met een te lage bandenspanning zorgt ervoor dat je meer benzine verbruikt. Het gevolg is dat je banden tot tien keer sneller slijten. Weet je niet hoe het moet? Kom langs dan doen wij het graag voor je. Voorkomen is beter dan genezen!
Wat zijn de werkzaamheden bij een eerste servicebeurt?
De eerste servicebeurt is belangrijk om te doen.
Deze beurt is ook cruciaal voor de levensduur van de scooter en om je garantie te behouden. De volgende punten worden gedaan bij de eerste servicebeurt:
- Bandenspanning controle
- Remmen controle en stellen
- Olie verversen
- Bougie controle/vervangen
- Luchtfilter controle/reinigen
- Carburateur/gasklephuis controle/reinigen
- Vertandingsolie controle/vervangen
- Klepspeling controle/stellen
- Bewegende delen doorsmeren
- Bouten en moeren nalopen
- Uitlezen
- Foutcodes verwijderen
- Update uitvoeren
Wanneer moet ik mijn eerste servicebeurt doen?
De eerste servicebeurt moet je doen bij de 500 km. Let op dat je de beurt niet later doet in verband met de garantie op jouw scooter. Tevens is het zeer slecht voor je scooter om te veel kilometers te maken met de fabrieksolie.
Wat is de prijs van een eerste servicebeurt?
De prijs van de eerste service beurt ligt gemiddeld tussen de €70,- en de €85,-. Dit is inclusief arbeidskosten, vloeistoffen en materialen. De kosten voor de eerste beurt variëren per merk en type scooter.
Wat zijn de werkzaamheden bij een grote beurt?
Een grote beurt is de meest uitgebreide beurt.
De volgende werkzaamheden worden verricht bij de grote servicebeurt:
- Bandenspanning controle
- Remblokken voor controle
- Remblokken/schoenen achter controle
- Remolie controle/verversen
- V-snaar controle/vervangen
- Rollen controle/vervangen
- Geleiders controle/vervangen
- Variateur controle
- Indien gewenst gratis vario ring plaatsen/verwijderen
- Koppeling controle en opschuren
- Vertandingsolie controle/vervangen
- Olie verversen
- Olie filter reinigen/vervangen
- Luchtfilter element reinigen/vervangen
- Bougie vervangen
- Carburateur controle/reinigen (alleen E2)
- Sproeier eventueel vervangen (alleen E2)
- Klepspeling controle/stellen
- Bewegende delen doorsmeren
- Bouten en moeren nalopen
- Accu controle
- Gasklephuis reinigen (alleen E4/E5)
- Uitlezen en foutcodes verwijderen (alleen E4/E5)
- Update uitvoeren (alleen E4/E5)
- Gratis advieslijst
Deze werkzaamheden zitten bij de prijs inbegrepen maar zijn exclusief materiaal en onderdelen. Standaard slijtagedelen zijn bijvoorbeeld een V-snaar, Bougie, rollen, geleiders, luchtfilter, olie etc. Deze werkzaamheden vallen onder de arbeidskosten van de servicebeurt.
Remblokken, Gas/remkabel, banden vervangen etc. vallen niet onder de standaard werkzaamheden. Wij nemen ALTIJD vooraf telefonisch contact op als wij mankementen aantreffen. Wij repareren NOOIT zonder akkoord.
Wat is de prijs van een grote onderhoudsbeurt?
Een grote servicebeurt verschilt per merk en type scooter. Met een grote beurt zit je meestal tussen de €180,- en €245,- inclusief arbeid, materialen en onderdelen. Wij voeren ook altijd gratis een APK-check uit bij een grote onderhoudsbeurt. Mochten we overige mankementen tegen komen tijdens de beurt dan bellen wij je eerst op met een prijsopgave. Wij doen geen reparaties zonder jouw akkoord. Zorg er dus voor dat je altijd bereikbaar bent als je scooter bij ons staat.
Wanneer moet ik terug komen voor een grote servicebeurt?
De grote servicebeurt moet gedaan worden bij de volgende kilometerstanden:
Eerste beurt (kleine beurt): 500 km
Grote beurt: 2500 km
Grote beurt: 5000 km
Grote beurt: 7500 km
Grote beurt: 10000 km
Grote beurt: 12500 km
Grote beurt: 15000 km
Grote beurt: 17500 km
Grote beurt: 20000 km
Enzovoorts.
Het is verstandig om een servicebeurt uit te laten voeren voor of na het stallen van de scooter.
Tip! Als je een tweedehands scooter hebt gekocht op internet dan is het slim om hem eerst te laten checken door ons.
Kan ik wachten als jullie een onderhoudsbeurt uitvoeren?
Als je een afspraak hebt gemaakt en je hebt aangegeven dat je erop wilt wachten, dan is het mogelijk dat je wacht als wij de eerste servicebeurt uitvoeren.
Op een grote servicebeurt kun je niet wachten. Deze kun je meestal wel dezelfde dag nog ophalen.
Kan ik de snelheid van mijn scooter bij jullie aanpassen?
Ja, bij ScooterLoods Haarlem kunt je de snelheid laten aanpassen. Wij doen dit bij vrijwel alle merken en modellen. Dit kan in de meeste gevallen d.m.v. een vario-ring. In sommige gevallen een CDI vervangen of bij injectie scooters een software aanpassing. ECS scooters voeren wij niet op. De prijzen verschillen per scooter dus wil je weten wat de kosten zijn? Bel dan naar 023-5350091.
Welke merken repareren en onderhouden jullie?
Je kunt bij ScooterLoods Haarlem terecht met vrijwel alle merken scooters. Uitzonderingen zijn 2 takt scooters en scooters met een ECS systeem.
Ik heb schade, wat moet ik doen?
Als je schade hebt is dit erg vervelend. Er is meestal veel onduidelijkheid als er schade is aan de scooter en daarom legt Scooterloods stap voor stap uit wat je moet doen. Wij hebben in het menu een kopje schade. Daar vind je alles wat je moet weten over schade en de afhandeling daarvan.
http://www.scooterloods.nl/schade
Hoe lang heb ik garantie?
Op de meeste scooters heb je twee jaar fabrieksgarantie. Op een occasion scooter die je bij ons hebt aangeschaft zit standaard drie maanden garantie tenzij anders vermeldt. De garantievoorwaarden verschillen ook per fabrikant. Sommige merken houden twee jaar fabrieksgarantie aan maar tot een bepaalde kilometerstand.
Waar heb ik garantie op?
Je hebt garantie op zowel motorische als elektrische delen die vanuit de fabriek een defect hebben. De standaard slijtagedelen vallen onder de categorie onderhoud en deze vervangen wij bij de verplichte onderhoudsbeurten. Scooterloods bepaalt de garantie niet. Als er een defect is geconstateerd op een onderdeel, dan gaan wij onze uiterste best doen deze bij de fabrikant te claimen voor jou. Voldoet je scooter aan de garantievoorwaarden dan betaal je het onderdeel niet. Fabrikanten vergoeden GEEN arbeidskosten, houd hier rekening mee.
Je hebt slechts één maand garantie op de accu van een scooter (dit geldt niet voor elektrische scooters). Mocht er een fabrieksfout zijn aan een accu, dan is dit binnen een maand vast te stellen. Een scooter accu is vrij klein en daarmee gevoelig voor kou en hitte. Ook zal de accu het begeven als je de scooter niet regelmatig gebruikt. Staat je scooter langer dan twee weken stil? Haal de accupolen los en gebruik een acculader. Hierdoor blijft de accu optimaal functioneren en gaat de accu veel langer mee.
Wanneer vervalt de garantie?
De garantie vervalt bij de volgende aspecten:
- Geen of niet tijdig de onderhoudsbeurten uitvoeren.
- Bij motorschade door bijvoorbeeld rijden zonder olie.
- Zelf onderhoud en reparties aan je scooter uitvoeren.
- Zelf onderdelen/accessoires (de)monteren.
- Door schade aan de scooter, in welke vorm dan ook, niet te laten herstellen.
Let op! Mocht je bij een andere scooterwinkel onderhoud en/of reparaties laten doen, dan moet je beschikken over een factuur waar duidelijk het volgende op staat:
- Uw gegevens
- Datum
- Kenteken
- Kilometerstand
- Werkzaamheden gespecificeerd vermeldt
Halen jullie de scooter op onder garantie?
Wij beschikken over een chauffeur die de scooter bij je op kan halen. Helaas wordt transport niet vergoed door fabrikanten. Wij brengen kosten in rekening als onze chauffeur de scooter bij je ophaalt of naar je toe brengt.
Hoe bestel ik een scooter?
Kom naar de winkel, e-mail of bel.
Hoe kan ik betalen?
Tijdens het bestellen vragen wij jou een kleine aanbetaling over te maken of te pinnen. Zodra de aanbetaling ontvangen is, gaan wij de opdracht verwerken, de scooter rijklaar maken en voorzien van kenteken en te naam stelling.
Op de dag van aflevering betaal je het restant of je zorgt dat voor aflevering het restant bedrag is overgeschreven op onze bankrekening.
Houd in het laatste geval rekening met de verwerkingstijd van je bank.
Pin limiet
Houdt rekening met het mogelijke pin-limiet van jouw bank. Informeer bij de bank hoeveel je per dag kunt pinnen. Op het moment dat het volledige bedrag voldaan is, leveren wij de scooter af. Voorkom een teleurstelling en laat, indien nodig, het pin limiet verhogen.
Kan ik ook later betalen?
Ja zeker. Wij zijn aangesloten bij een lease maatschappij.
Na een toetsing ontvang je vrijwel direct een goedkeuring of een afwijzing.
Na goedkeuring van de lease maatschappij gaan wij de bestelling verwerken.
Kan ik een order nog wijzigen?
Je kunt nog aanvullende accessoires toevoegen aan een order.
Indien een scooter specifiek voor jou rijklaar gemaakt is, is een order niet meer te wijzigen. Ook als een minder courante kleur of uitvoering voor je besteld is, is een order niet meer te wijzigen.
Indien je je order wilt wijzigen verzoeken wij je zo snel mogelijk contact op te nemen, zodat wij kunnen controleren of wijzigingen nog door te voeren zijn.
Kan ik mijn huidige scooter ook inruilen?
Ja, zeker. Wij doen een bod mits de scooter voor ons in het economisch verkeer een waarde heeft.
Regelmatig ontvangen wij telefonisch of per e-mail vragen hoeveel wij terug geven voor een inruilscooter. Soms kan een indicatie afgegeven worden tijdens het gesprek of per e-mail, maar hier kunnen geen rechten aan ontleent worden.
Een scooter dient echt fysiek op onze locatie aanwezig te zijn voor een correcte beoordeling op waarde door de chef van onze werkplaats.
Verborgen mankementen die niet aangegeven worden of bewust verborgen gehouden worden, kunnen ons doen besluiten eenzijdig als nog de overeenkomst te ontbinden, indien de mankementen tijdens de schouwing aan het licht komen.
Wanneer ontvang ik mijn kenteken gegevens?
Zodra jouw scooter rijklaar gemeld is door ons. Meestal een dag voor aflevering.
Wij houden een slag om de arm. Mochten wij tijdens het rijklaar maken op onvolkomenheden stuiten, dan kunnen wij op het laatste moment een andere scooter ter beschikking stellen dan in eerste in onze voorraad gereserveerd is.
Zodoende weet je zeker dat je de correcte gegevens doorgeeft aan jouw verzekering.
Kunnen jullie mijn scooter verzekeren?
Wij kunnen voor jou de verzekering regelen. Wij sluiten de verzekering voor je af bij ENRA. Zij zijn gespecialiseerd in tweewielers, hebben goede en duidelijke voorwaarden en heeft een aantrekkelijke premie. Wij sluiten de verzekering in onze winkel voor je af zodat je meteen kunt rijden. ENRA geeft je een bedenktijd van 14 dagen. Als je toch besluit niet voor deze verzekeraar te gaan, dan kun je dit binnen deze periode doorgeven aan ENRA. Er worden dan geen kosten in rekening gebracht.
Voor informatie over de verzekering kun je bellen of mailen. Natuurlijk kunnen we ook jouw vragen beantwoorden in onze winkel.
Kamer van Koophandel inschrijving
Dossiernummer Kamer van Koophandel: 34392087
Wat is jullie telefoonnummer?
023-5350091
Wat is jullie e-mail adres
haarlem@scooterloods.nl
Wat is jullie BTW nummer?
BTW Nummer: NL822395344B02
Wat is jullie IBAN en BIC code?
IBAN nummer: NL66RABO0123542820
BIC Code: RABONL2U